W naszym kraju wśród diamentów największym zainteresowaniem cieszą się przezroczyste propozycje, które podlegają tradycyjnemu szlifowi brylantowemu. Na Zachodzie takie tendencje powoli są przełamywane. Najbardziej cenione są oczywiście te przeźroczyste oraz takie, które mają błękitny odcień. Przez znawców doceniane są również diamenty, które mają żółte zabarwienie, ewentualnie zielone czy brązowe. W Polsce jednak takich kamieni jest bardzo mało a wynika to z ceny. Kolorowe diamenty są w takiej samej cenie jak przezroczyste a u nas panuje przekonanie, że diament powinien być właśnie bezbarwny, by można było go docenić.
Tendencja zauważalna na świecie
Praktycznie w każdym salonie jubilerskim na terenie Europy traktuje się biżuterię z diamentami również jako lokatę kapitału. Dlatego waśnie osoby, które są zdecydowane na taką biżuterię oczekują również certyfikatu jakości dla takiego kamienia. Zdają sobie bowiem sprawę z tego, że posiadanie takiego dokumentu sprawi, że będzie to prawdziwa lokata kapitału a nie tylko wartościowa, droga ozdoba. W naszym kraju jednak mało osób zwraca na to uwagę. Okazuje się, że niewiele osób wymaga od sprzedawców pokazania takiego certyfikatu, który pokazuje jakiej jakości produkt będziemy kupować. W krajach Europy Zachodniej istnieje już przekonanie, że taki dokument powinien być dołączony do każdego jubilerskiego produktu.
Polska – diamentowy rynek rośnie
Diamentowy rynek jubilerski w naszym kraju jest tak ukształtowany, że nic nie wskazuje na to, by miał się w kolejnych latach zmieniać. Polacy są zdecydowani na kupowanie brylantowej biżuterii – kupują szczególnie biżuterię ślubną z całą pewnością moda nie minie również w nadchodzącym roku. Może się to zmienić, jeśli ogólnie będą się zmieniać preferencje klientów w zakresie wzornictwa. Coraz częściej bowiem klienci salonów jubilerskich decydują się na specjalną biżuterię artystyczną. Warto tutaj zauważyć, że przy wyborze największą uwagę klienci będą zwracać na cenę. Bardzo dobrze sprzedają się w naszym kraju te produkty, które należą do niskiej grupy cenowej i nie będą kosztować więcej niż dwa tysiące złotych. Jednak producenci brylantowej biżuterii nie musza się obawiać, że ich zasoby będą się zmniejszać, ponieważ cały czas ten rynek dobrze się rozwija. Najważniejsze zadanie jakie muszą oni wykonać to tworzenie produktów dopasowanych do preferencji klientów. Trzeba bowiem w odpowiedni sposób analizować to jak potencjalni klienci sklepów będą oceniać dany rynek w naszym kraju i co będzie budzić ich zainteresowanie.